Home Wie zijn we Missie en visie

Missie: Leren is doen!

Op de Leidse Houtschool helpen wij je te ontwikkelen tot een jongere, die vol vertrouwen, klaar is voor de volgende stap. Je hebt geleerd waar je kracht ligt en hoe je die kunt inzetten voor jezelf en voor anderen. Je weet ook waar je eigen grenzen liggen en hebt manieren ontdekt hoe daar mee om te gaan. Je hebt ervaringen opgedaan doordat je veel speelde, ontdekte en nieuwsgierig mocht zijn. Jouw schoolomgeving was veilig en inspirerend.

Je hebt vertrouwen in jezelf en in de ander en vandaar uit kun je je ook verplaatsen in mensen die anders zijn dan jij. Zij denken en doen anders, maar zijn evenveel waard. Dat laat jij zien door respectvol om te gaan met ieders eigenheid.

Je hebt kennis en vaardigheden opgedaan en daardoor begrijp je de wereld om je heen steeds beter. Deze wereld verandert continu en jij kunt daarin meebewegen. Je hebt geleerd te denken in oplossingen die bij jou passen.

Met deze stevige basis ga jij straks de volgende stap zetten. Nog altijd met een nieuwsgierige en open blik. Je hebt zin in de volgende stap en je bent er klaar voor.

Onze ambitie: van traditioneel naar toekomstgericht: “Kindgericht onderwijs”

Op de Leidse Houtschool krijgen kinderen de kans om hun eigen ontwikkeling te doorlopen en zijn zij mede-eigenaar van deze ontwikkeling. We willen niet de leerstof maar het kind als uitgangspunt voor ons onderwijs nemen! In schooljaar 2023-2024 zetten we de eerste stappen naar procesgericht onderwijs door bewust in te zetten op leerlingenbetrokkenheid. We doen dit o.a. door te werken met dag- en weektaken en de leeromgeving betekenisvol(ler) in te richten.

Visie: Onze kernwaarden

Authenticiteit

• We waarderen echtheid, eigenheid en het karakter dat ons onszelf maakt.
  • We hebben de moed om trouw te blijven aan onszelf. We stralen uit wie we zijn.
  • We handelen vanuit onze eigen drijfveren, maar houden altijd oog voor onze omgeving
  • We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. We zijn betrouwbaar.

Doorzettingsvermogen

• We hebben het nog nooit gedaan, misschien lukt het nog niet, maar we gaan het wel proberen.
  • We denken in oplossingen en daarvoor gebruiken we onze creativiteit.
  • We kijken terug om vervolgens weer vooruit te kijken, altijd met ons doel voor ogen.
  • We maken<fouten, leren ervan en proberen het opnieuw.

Flexibiliteit

• We vragen om hulp wanneer het nodig is. We helpen de ander wanneer hij/zij om hulp vraagt.
  • We luisteren naar de suggesties van anderen en nemen deze serieus.
  • We kunnen onze werkwijze aanpassen aan de omstandigheden. We sluiten aan op de behoefte van leerlingen, teamleden en ouders.
  • We staan open voor nieuwe dingen, we durven buiten onze comfortzone te treden.