Muziek

Ieder kind is muzikaal, ook al heeft de één meer muzikaal talent dan de ander. Muziekonderwijs heeft veel invloed op de cognitieve, sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling van leerlingen. Daarom krijgt iedere groep wekelijks muziekles van onze vakleerkracht muziek!

Het brein is een verzameling van grote netwerken en bestaat uit talloze verbindingen. Muziek draagt bij aan het leggen van die verbindingen en vormt één van de vele sleutels die nodig zijn bij het opdiepen van informatie uit het geheugen. Muziekonderwijs heeft ook een vakoverstijgende functie. Het herkennen van ritmische en melodische patronen draagt bij tot het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht. Dat is de basis voor denkprocessen bij bijvoorbeeld rekenen. Kinderen die muziekonderwijs krijgen hebben later een beter wiskundig inzicht. Ook voor taalontwikkeling is muziek belangrijk. Taal heeft net als muziek een ritme, klanken, een melodie.

Geoefende muzikanten maken gemakkelijker associaties en komen eerder met vernieuwende oplossingen voor een probleem dan niet-muzikanten. Zij zijn in staat om open, flexibel, breed en creatief te denken. Door niet alleen een instrument te bespelen, maar ook te improviseren en zelf muziek te componeren, oefenen zij hun hersenen op een bepaalde manier. Dit reorganiseert hun hersenstructuur en hersenfunctie en dit stimuleert de creativiteit!

Muziek kan troosten, afleiden, rust geven en vrolijk maken. Muziek maken is ook een sociaal gebeuren, omdat je het vaak met elkaar doet. Zelf een instrument leren bespelen maakt kinderen zelfverzekerder. Het is goed voor hun zelfvertrouwen en hun zelfbeeld. Muziek roept ook gevoelens en emoties op. Het ervaren en benoemen daarvan draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewegen en dansen op muziek is voor kinderen een manier om uiting te geven aan hun gevoelens. Twee keer per jaar organiseren wij muziekpresentaties voor de kinderen op onze school. Zo geven we een podium aan alle muzikale kinderen!