Home Nieuws 21e-eeuwse vaardigheden

21e-eeuwse vaardigheden

21 maart 2019 | Nieuws

De term 21e-eeuwse vaardigheden is in het leven geroepen om leerlingen optimaal voor te bereiden op een steeds veranderende, vaak onbekende toekomst.

Het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling  (SLO) definieert 21e-eeuwse vaardigheden als volgt: ‘generieke vaardigheden en daaraan te koppelen kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te kunnen functioneren in en bij te dragen aan de 21e-eeuwse samenleving.’ We onderscheiden doorgaans de volgende 21e-eeuwse vaardigheden:

•   Communiceren
  •   Samenwerken
  •   Probleemoplossend vermogen
  •   Creativiteit
  •   Kritisch denken
  •   Sociale en culturele vaardigheden
  •   ICT-basisvaardigheden
  •   Informatievaardigheden
  •   Mediawijsheid
  •   Computational thinking
  •   Zelfregulering

IPC en de 21e-eeuwse vaardigheden

De 21e-eeuwse vaardigheden komen volop aan bod in het IPC-onderwijs. Dit gebeurt op de eerste plaats door middel van de 8 persoonlijke doelen. Zij vormen de basis van het IPC-curriculum. De doelen geven invulling aan de les en bepalen welke ervaringen de leerling opdoet. Het is belangrijk dat de leerling telkens iets overwint en ergens beter in wordt.

Op de Leidse Houtschool zijn de leerlingen volop bezig met die persoonlijke leerdoelen, maar zijn zij zich daarvan nog niet bewust. De trainingen daarover, die de leerkrachten zullen volgen, starten pas komend schooljaar. We kunnen natuurlijk niet alles tegelijk en de invulling van een nieuw curriculum kost tijd. Die nemen we dus ook. Komend schooljaar gaan we praten hoe we de persoonlijke leerdoelen van het IPC duidelijk vorm gaan geven in de thema’s. En dan zal vaak blijken, dat we dat eigenlijk al heel goed doen.

De 21e-eeuwse vaardigheden creativiteit en kritisch denken spelen een fundamentele rol in het IPC-leerproces. Kinderen leren zelf richting en kleur geven aan hun leerproces. IPC prikkelt de leerlingen voortdurend om zelf het heft in handen te nemen.

Onder de noemer ‘International Mindedness’ werken leerlingen aan hun sociale en culturele vaardigheden. Hoe leren we over onszelf? Hoe leren we over de ander? En hoe staan we open voor een andere blik op de wereld?

21e-eeuwse vaardigheden en ICT

Als we het over 21e-eeuwse vaardigheden hebben dan spreken de ICT-gerelateerde vaardigheden ongetwijfeld tot de verbeelding. Onze levens spelen zich voor een steeds groter deel af in een digitale wereld. ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking nemen een prominente plek in binnen alle IPC-thema’s. Voor scholen die echt verder willen zijn er speciale ICT-units ontwikkeld met vaardigheden die ver voorbij de gestelde kerndoelen gaan.